آرشیو مهر ماه 1401

اطلاعات كارخانه هاي مختلف صنايع غذايي

فرآیند رنگ‌زدایی روغن خوراکی (قسمت سوم)

حفظ کل روغن به تعدادی از متغیرها از جمله سطوح دوز خاک رس، ویژگی های رس (به عنوان مثال توزیع اندازه ذرات و نوع معدنی)، نفوذپذیری بستر فیلتر، کیفیت مواد اولیه ورودی، تمیزی صفحه فیلتر و شرایط استفاده شده برای تمیز کردن فیلتر قبل از آن بستگی دارد. دور ریختن کیک فیلتر "صرف شده". احتباس بیش از حد روغن هزینه اجرای فرآیند را افزایش می دهد. اتلاف نفت از طریق زمین مصرف شده معمولاً می تواند تا 35 درصد وزنی قابل استخراج با حلال و 50 درصد وزنی برای کل مواد آلی زمین مورد استفاده باشد.

فیلتراسیون - مکانیسم به دام انداختن یا حذف فیزیکی آلاینده های معلق: عمل فیزیکی فیلتر کردن خاک رس معلق که به طور همزمان آلاینده های جزئی جذب شده به ذرات رس را حذف می کند. فیلترهای مورد استفاده در فرآیند بلیچینگ شامل (1) فیلترهای پردازش (فیلترهای برگ افقی و عمودی) و (2) فیلترهای پولیش (کیسه، کارتریج، کاغذ).

کاتالیز - مکانیسمی که توسط آن آلاینده ها در اثر تعامل با سطح خاک رس تجزیه می شوند. به عنوان مثال، پراکسیدها به طور موثری توسط فعل و انفعالات خاک رس/روغن کاهش می یابند (پلیمریزه شده و/یا به محصولات فرعی اکسیداسیون فرار تجزیه می شوند). با گرمای بیش از حد و اکسیداسیون، رنگدانه ها می توانند ترکیبات رنگی ایجاد کنند که به سختی حذف می شوند یا گفته می شود "تثبیت می شوند". در صورت تثبیت رنگ، حذف رنگ قرمز با سفید کردن خاک رس به تنهایی دشوارتر است و در برابر تخریب حرارتی مقاوم است که منجر به افزایش رنگ قرمز پس از بو زدایی می شود.

گزینه های فرآیند

پیکربندی‌های فرآیند بلیچینگ از فرآیند دسته‌ای آهسته و کم‌بازده به گزینه‌های فرآیند جریان مخالف بسیار کارآمد از جمله سیستم‌های بلیچینگ جریان مخالف واقعی و لید-لگ یا دو گذر که در حال حاضر در مقالات ارائه شده و مورد بحث قرار می‌گیرند، پیشرفت کرده‌اند (شکل‌های 4-8 را مشاهده کنید). سیستم های بلیچینگ دسته ای برای کسانی که بسیاری از محصولات مختلف را در روز در مقادیر کم پردازش می کنند، همچنان اولویت دارد. سیستم های بلیچینگ متقابل [7] در تاسیسات مدرن مورد توجه بیشتری قرار می گیرند، زیرا با استفاده از خاک رس مصرف شده، کارایی سفیدکننده را به حداکثر می رساند، که منجر به صرفه جویی قابل توجهی (تا 40٪ گزارش شده) با 20-30٪ کاهش رس گزارش شده می شود [8].

 

 آپلود عکس" alt="" />

شکل4-سفید کردن مداوم [1].

 

شکل5- بلیچینگ سیلیکات/خاک رس - سفید کننده تک فیلتراسیون [1]

 

شکل6- بلیچینگ سیلیکات / خاک رس - سفید کننده دو فیلتراسیون [1].

 

شکل7- سیستم بلیچینگ ضد جریان [7].

 

شکل8- سیستم بلیچینگ دو گذر [8].







۰ ۰